Maak een digitale wandeltocht!

Over het terrein van Goedland loopt ‘het wandelpad’, een tocht langs onze weides, de sloten, dieren, een grote omgevallen boom, het natuurmuseum, vogelbosje ect. De tocht loopt langs 17 palen. Dit wandelpad leent zich ideaal voor het ontwikkelen van interactieve wandeltochten.

Een tocht start door bij paal #1 een QR-code te scannen met je mobiele telefoon. Deze code brengt je naar www.goedland.nl/online/wandelpad. Dit is een pagina waarop de gebruiker een overzicht vindt van alle wandeltochten die we op dit moment aanbieden.

Screenshot uit de ‘insectentocht’. In deze tocht test je je kennis over insecten, bij iedere paal beantwoord je een vraag alvorens door te lopen naar de volgende paal.

Screenshot uit de ‘insectentocht’. In deze tocht test je je kennis over insecten, bij iedere paal beantwoord je een vraag alvorens door te lopen naar de volgende paal.

Screenshot uit de vogeltocht, dit is een audiotocht waarbij je bij iedere paal luistert naar de verschillende vogelgeluiden van de vogels die op Goedland wonen.

Screenshot uit de vogeltocht, dit is een audiotocht waarbij je bij iedere paal luistert naar de verschillende vogelgeluiden van de vogels die op Goedland wonen.


Heb je zelf nog nooit een interactieve tocht gelopen op goedland? Ga dan eerst naar deze pagina, kies een tocht uit en wandel hem zelf. Om zelf een tocht te kunnen maken is het van belang dat je weet hoe de tochten werken, dat je weet hoe het wandelpad loopt en dat je ervaart wat de mogelijkheden zijn.


Onderstaand leggen we je uit hoe je zelf een tocht kunt maken.

Kies een onderwerp en doel voor je tocht. Zo kun je bijvoorbeeld een educatieve tocht maken, een tocht waarbij je de wandelaar iets wil leren over bijvoorbeeld de natuur langs het wandelpad of over de geschiedenis van het land waar de wandelaar over loopt. Je zou een avontuurlijke tocht kunnen maken, een waarbij de wandelaar bij elke paal een avontuur beleeft; iets moet doen of misschien zelfs iets moet maken of bouwen. Ook is het mogelijk om een audiotocht te maken, bij iedere paal krijgt de wandelaar iets te horen, misschien moet hij dan raden wat het is alvorens er doorgelopen mag worden naar de volgende paal? Of luister je in 17 palen naar een verhaal terwijl je door de natuur loopt? Er zijn tal van mogelijkheden, wees creatief!

De opzet van een tocht is als volgt; bij iedere paal krijgt de gebruiker iets te horen, lezen en/of zien. Hier moet hij of zij iets mee, pas dan mag er doorgelopen worden naar de volgende paal.

De technische mogelijkheden bij een paal bestaan uit het tonen of afspelen van:

  • een video

  • een tekst

  • een audiofragment

  • een foto

Noemenswaardige palen:

  • Paal #1, start van de tocht

  • Paal #4, paddenpoel

  • Paal #5, bosje

  • Paal #8, brievenbus

  • Paal #9, omgevallen boom

  • Paal #10, bruggetje over sloot

  • Paal #13, vogelbosje

  • Paal #14, het natuurmuseum

  • Paal #15, kleine dierenweide

  • Paal #16, de moestuin

  • Paal #17, de rotonde

Plattegrond van het wandelpad.

Plattegrond van het wandelpad.

Zorg ervoor dat je bij iedere paal een stukje content creëert. Dit kan beeld/video/tekst of audio zijn. Schets je tocht op papier en test je tocht door hem een keer zelf te wandelen met je schets in de hand. Klopt alles bij elkaar? Heb je de juiste vragen, de juiste video en de juiste tekst op de juiste plek? Pas aan waar nodig. Zorg dat je teksten makkelijk lezen en dat je audio en of beeldmateriaal van voldoende kwaliteit is.

Lever je tocht zo overzichtelijk mogelijk in (vermeld welke afbeeldingen bij welke paal horen ect.) door de inhoud ervan te mailen naar Simon op simon@simonu.nl. Hij kan jou aangeleverde bestanden dan verwerken tot een digitale tocht.



Simon